Otrdiena,
2019.gada
23.jūlijs
Pilsētā
106552

Pierīgā valsts dotēto mikroautobusu vietā plānoti komercreisi


Apskatīt komentārus (0)


24.05.2019

Izstrādāta sabiedriskā transporta koncepcija nākamajiem desmit gadiem


 

Guna Vilnīte

 

 

Autores foto

 

 

Autotransporta direkcija kopā ar Satiksmes ministriju izstrādājusi sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju periodam no 2021. līdz 2030. gadam, ko pagājušās nedēļas nogalē prezentēja plašākai sabiedrībai. Koncepcija paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls būs dzelzceļš un autobusi tikai  papildinās dzelzceļa pārvadājumus; komerciālo jeb valsts nedotēto maršrutu ieviešanu sākotnēji astoņos maršrutu savienojumos ar Rīgu; bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanu sākotnēji 20 maršrutos. Tāpat koncepcijā noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – dotējamais autobusu maršrutu tīkls, kas tiks iedalīts 16 daļās. Jūnijā plānots izsludināt iepirkumu uz katru no šīm daļām.

 


Elektrovilcieni tiks integrēti vienotā sabiedriskā transporta sistēmā

 

 

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits, atklājot preses konferenci, sacīja, ka veikta sabiedriskā transporta maršrutu tīkla pārplānošana, noteikta prioritāte dzelzceļam un savienotajiem reisiem, un tuvākajā laikā tiks izsludināts konkurss uz jauno maršrutu tīklu. "Vēlamies stimulēt aizvien vairāk iedzīvotājus izmantot sabiedrisko transportu, veicināt pārsēšanos no automašīnām uz sabiedrisko transportu, no autobusa uz dzelzceļu. Plānots, ka būs bezskaidras naudas norēķini, vienota biļete - būs iespējams nopirkt vienu biļeti un aizbraukt ar to no vienas Latvijas malas līdz otrai; [plānoti] līdzvērtīgi pakalpojumi visā valstī," teica ministrs, un piebilda, ka jaunajā koncepcijā īpaši piedomāts arī par cilvēkiem ar kustību traucējumiem - lai arī viņu intereses būtu ievērotas. 

 

 

Uzsvars tiekot likts uz dzelzceļa pārvadājumiem. Joprojām tiks saglabāts valsts garantētais un dotētais autobusu pārvadājumu tīkls, kā tas arī ir bijis līdz šim, un tam nāks klāt divas jaunas lietas: komercpārvadājumi un bezmaksas sabiedriskais transports.

 

 

Komercpārvadājumi plānoti tur, kur no valsts viedokļa nav loģikas dotēt dzelzceļam paralēlus autobusu pārvadājumus. "Tur mēs sakām: lūdzu, ja kādam ir vēlme uz savu finansiālo risku veikt šos pārvadājumus, tad to mēs varam piedāvāt, " pauda ministrs. Komercpārvadājumi plānoti tai skaitā arī Jūrmalas virzienā.

 

 

Savukārt retāk apdzīvotos Latvijas reģionos tiks ieviests bezmaksas sabiedriskais transports. Šis piedāvājums būs pieejams nelielā apjomā, un ir skaidri kritēriji, lai ieviestu šādus bezmaksas pārvadājumus: iedzīvotāju blīvums ir mazāks par četriem cilvēkiem uz kvadrātkilometru, kā arī dotācijas apjoms ir tuvu 90%. Šobrīd plānotie bezmaksas maršruti vēl var mainīties, tuvojoties realizācijai 2021. gadā.

 

 

Dzelzceļš būs sistēmas mugurkauls, jo īpaši Pierīgā, kur to izmanto ikdienā nokļūšanai uz darbu, uz mācībām, lai dotos uz iestādēm, iepirktos vai apmeklētu kultūras pasākumus.

 

 

Kā ministrs atzina, pašlaik liela problēma ir vilcienu pieejamība un šī pakalpojuma kvalitāte. Tāpēc koncepcijā paredzēti divi rīcības varianti: ja jauno vagonu iepirkums ir sekmīgs, tad vilcienu pārvadājumos plānots daudz lielāks reisu skaits, ekspreši uz Rīgu no Tukuma, Ogres, Siguldas, u.c. Šajos maršrutos arī plānots atvērt tirgu privāto kompāniju komercpārvadājumiem.

 

 

Ja jaunu elektrovilcienu nebūs, tad jārīko iepirkums uz dzelzceļa pakalpojumu pārvadātāju. Tas faktiski nozīmē, ka iepirkuma kārtējās izgāšanās gadījumā no rītiem uz darbu, iespējams, mūs vedīs Lietuvas, Polijas, Vācijas vai kādas citas valsts uzņēmuma operators ar saviem vilcieniem.

 


Dīzeļvilcienu ātrums jāpalielina

 

 

Maršrutos Rīga-Daugavpils, Rīga-Liepāja arī plānots palielināt vilciena reisu skaitu un pārtraukt dotēt autobusu pārvadājumus. 

 

 

Valsts dotāciju līkne visu laiku iet uz augšu, un, ja tāpat turpināsies, tad jau tuvākajos gados dotāciju apjoms varētu pārsniegt 50 miljonus eiro. Ar jaunās koncepcijas palīdzību teorētiski izdevies šo ciparu būtiski samazināt. Tieši kāds būs dotāciju apjoms, to noteiks konkursa rezultāti. Autobusu kilometru skaits ir samazināts par 17%, bet ir palielināts vilcienu pārvadājumu skaits. 

 

 

Tālis Linkaits prognozē: "Pasažieris no tā nezaudēs. Esam veikuši analīzi, racionalizāciju, skatījušies, kuri ir liekie reisi, kuri posmi varbūt ir lieki, kā citādāku veidot maršrutu tīklu. Bet pamatprincipi, lai cilvēki varētu dienas laikā nokļūt no savas apdzīvotās vietas uz attiecīgo attīstības centru, uz vietu, kur ir darbavieta, izglītība, sociālie un kultūras pasākumi un pēc tam atgriezties mājās, maršrutu tīklā ir ielikts un nodrošināts."

 

 

Sociālajos tīklos jau izskanējusi informācija, ka mainīti dīzeļvilciena kursēšanas laiki un ieviesti ekspresvilcieni maršrutā Rīga-Cēsis, kas būtiski uzlabo iespējas doties Cēsu un Siguldas virzienā un atpakaļ uz Rīgu.


 

Jauna koncepcija, jauns maršrutu sadalījums lotēs

 

 

Savukārt Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš pauda, ka jaunajam sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju konkursam visi Latvijas maršruti ir sadalīti 16 lotēs, no kurām mazāka ir 2,5 miljoni kilometru, lielākā - 6 miljoni kilometru. Ir vairāki apsvērumi, pēc kuriem vadoties, šis sadalījums ir veidots: viens - kāda ir līdz šim bijusi iedzīvotāju virzība jeb mobilitāte, tas ir, no kurienes uz kurieni cilvēki dodas ar sabiedrisko transportu. "Mēs esam skatījušies, kuras pašvaldības izteiktāk sadarbojas, kur ir kaut kāda mijiedarbība. Kas ne mazāk svarīgi, mēs esam skatījušies, lai katrā no šim lotēm ir vismaz viens nacionālas vai reģionālas nozīmes attīstības centrs."

 

 

Maršrutu tīkla sadalījums arī ir jauns, katrā no lotēm būs visu trīs tīkla savienojumi - gan savienojumi starp republikas nozīmes pilsētām (A kategorija), gan savienojumi starp reģionālajiem centriem (B kategorija), kā arī savienojumi starp novadiem, pagastiem (C kategorijas savienojumi).

 

 

Katrā no šīm kategorijām būs savi nosacījumi un kvalitātes prasības: autobusu vecums, komforts pasažieriem, informācija par pieturvietām - vizuālā, audiālā, lai sabiedriskā transporta pakalpojumus varētu izmantot arī cilvēki ar sliktāku redzi vai dzirdi. Bezskaidras naudas norēķini būs obligāti visos transportos, videonovērošana.  Nav prasība pēc pilnīgi jauniem autobusiem, lai nesadārdzinātu pakalpojumu.

 

 

Cilvēkiem ar kustību traucējumiem joprojām būs iepriekš jāpiesakās, lai tiktu nodrošināts atbilstošs autobuss. Visos A un B kategorijas savienojumos būs jānodrošina vismaz 4 reisi dienā, kuros būs šiem nolūkiem pielāgoti autobusi. C kategorijas maršrutos ir paredzēts samazināt iepriekšējās pieteikšanās laiku - no 72 stundām pāriet uz ne vairāk kā 24 stundām. Plānots šogad uzsākt un  līdz 2021. gadam īstenot vienotu pieturvietu plākšņu izvietošanu, kurās paredzēts arī norādīt informāciju par reisiem, kuros kursēs šie pielāgotie autobusi. Tad šāda informācija būs ne tikai pieejama internetā, bet arī pieturvietās.

 

 

Arī komercmaršrutos (valsts nedotētajā sektorā) būs noteiktas kvalitātes prasības, līdzvērtīgas A kategorijas savienojumu principiem, un arī šeit būs jākursē autobusiem, kas pielāgoti personām ar kustību traucējumiem.

 

 

Uzņēmumiem, kuri vēlēsies startēt konkursā, izvirzīta prasība - obligāta trīs gadu pieredze regulāro pasažieru pārvadājumu jomā – kas nozīmē, ka jauna Latvijas pārvadātāja parādīšanās nav iespējama. Varbūt tāpēc tiek akcentēts, ka konkurss būs starptautisks un atklāts, to paredzēts izsludināt jūlija beigās, piedāvājumu atvēršana sāksies augustā, novembrī plānota uzvarētāju paziņošana, decembrī - līgumu slēgšana. 2020. gads plānots pārvadātājiem sagatavošanās laiks, un ar 2021. gadu sabiedriskais sāktu darboties jau pēc jaunajiem principiem un jauniem pārvadātājiem.

 


Redakcijas komentārs

 

 

Ministrs, kas ir profesionālis jomā, kuru viņš vada - Latvijā tādu nav bijis pārāk daudz. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits ir augstas klases profesionālis, kas vismaz mediju telpā līdz šim parādījis sevi arī kā cilvēku, kas prot argumentēti aizstāvēt savu viedokli un nelocīties līdzi visiem vējiem. 

 

 

Līdz šim plaši izplatīta parādība gan ir pēkšņa uzvedības maiņa, nokļūstot Saeimā vai valdībā - agrākie brašie dūru vicinātāji pēkšņi kļūst klusi, melni un mazi, sastopoties ar reālo situāciju. Acīm redzot, reāls spiediens no politikas finansētājiem, ierēdņu armijas, pašu partijas vai citām koalīcijas partijām uz lēmumu pieņēmējiem šajā līmenī ir tik spēcīgs, ka pat labi pārdomātas, izsvērtas, ar sociālajiem partneriem kopīgi izstrādātas reformas, kas šai valstij vajadzīgas kā svaigs gaiss, tiek ļoti, ļoti ātri "noraktas", upurējot sabiedrības intereses šauru grupu, dažkārt pat viena uzņēmuma vai viena naudasmaisa interesēm. Spilgts un svaigs piemērs - Danas Reiznieces-Ozolas kopīgi ar uzņēmēju organizācijām, arodbiedrībām, Latvijas Bankas ekonomistiem gada laikā rūpīgi izstrādātā un izsvērtā nodokļu reforma, kas pēcāk pāris nedēļās koalīcijas "sabiedroto" – jo sevišķi “Vienotības” - spiediena spēkiem no ekonomikas cerību stara pārtapa par Frankenšteinu. Bet tas jau ir cits stāsts.

 

 

Vai sabiedriskā transporta reforma, kas pēc būtības arī ir šī jaunā koncepcija, tiešām tiks realizēta principā tāda, kāda iecerēta? Vai tās autori gribēs to uzlabot un piemērot reālajiem apstākļiem? Vai maz ministram to atļaus partijas biedri un koalīcijas partneri? Redz, tie, kas bīda savas intereses no aizkulisēm, NEKAD nenonāk starmešu gaismā, bet tie, kas vēlas profesionāli realizēt sabiedrības intereses, pildot savus pienākumus, bieži ne vien tiek bez ceremonijām pabīdīti malā, kad savus noteikumus sāk diktēt "dzīves saimnieki", bet vēl arī saņem samazgas pār savu galvu, ja viņu tiešām labi iecerētās reformas galu galā izgāžas. 

 

 

Valsts dotācijas sabiedriskajam transportam ik gadu mērāmas daudzos miljonos (2017. gadā - 43,98 miljoni), kas ir ļoti gards kumoss, un šajā nozarē ir vairāki "biznesmeņi", kuri ļoti labi prot aizstāvēt savas intereses, paši paliekot ārpus mediju starmešiem, ārpus publicitātes loka. Tāpēc šobrīd apgalvot, ka visas reformas pozitīvās ieceres tiks īstenotas, domāju, nevar neviens. Un arī daudzas reformas šķautnes vēl prasās pēc krietnas pulēšanas.


Iesaki ziņu draugiem:

Izsaki savu viedokli!
     Atpakaļ

atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:




Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA



  

  

   

 

 ŠEIT VAR NOPIRKT

LAIKRAKSTA

ELEKTRONISKO VERSIJU

 

(pdf):



JAUNĀKAIS LAIKRAKSTS

Laikrakstu arhīvs

Kur abonēt 

Kur nopirkt