Pirmdiena,
2020.gada
6.aprīlis
Brīvais laiks
110742

Sagaidot pavasari ar fiziskām aktivitātēm


Apskatīt komentārus (0)


04.03.2020

Svarīgi ir uzsākt pamazām, dozējot slodzi pa maziem intervāliem un īslaicīgi, tādējādi neradīsies nogurums

 

 

Iveta Kantiņa, Rehabilitācijas centra "Jaunķemeri" fizioterapeite 

 

 

Tuvojoties pavasarim, daudzi sasparojas un apsola sev atsākt vai uzsākt fiziskās aktivitātes. Lai kādas motivācijas vadīta, šī apņemšanās ir apsveicama, bet ir faktori, kas jāņem vērā, lai nekaitētu savai veselībai.

 

 

Vislielākā kļūda, uzsākot fiziskās aktivitātes, ir neizvērtēt savu veselības un fizisko stāvokli un mesties pārāk lielas slodzes un intensitātes nodarbībās. Ir jāatrod un jāpiemēro sev pareizo precīzi dozētas slodzes intensitāti. Šeit talkā var nākt fizioterapeits, kurš izvērtēs katra pacienta individuālo veselības stāvokli un piemēros slodzi, slodzes apjomu un intensitāti, sekojot veselības stāvokļa rādītājiem. Nevajadzētu izvēlēties slodzes, kas noslogo problēmu zonas, piemēram, ja ir izmaiņas locītavās un sāpes ceļos vai gūžās, nebūs piemērotas slodzes, ka paredz lielu trieciena slodzi kājām (pārāk intensīva, garu gabalu staigāšana, skriešana) – šeit labāk būtu izvēlēties nodarbības ūdenī vai nūjošanu. Līdzīgi ir jāizvērtē savas muguras veselības stāvoklis.

 

 

Svarīgi ir uzsākt pamazām, dozējot slodzi pa maziem intervāliem un īslaicīgi, tādējādi neradīsies nogurums, kas varētu negatīvi ietekmēt cukura līmeņa svārstības organismā vai asinsspiediena pēkšņas izmaiņas. Uzsākot slodzi, vēlams pirmajās reizēs nepārsniegt 20 minūtes, lai organisms pierastu pie pārmaiņām.

 

 

Sportojot ir kļūda neņemt vērā organisma signālus, ka slodze par lielu – vienmēr, izjūtot fizisku diskomfortu, slodze jāsamazina vai jāpārtrauc līdz laikam, kad jūtaties labi. Ja ir nācies saslimt un fizisko aktivitāti izlaist ilgāku laiku, tā jāatsāk ar mazāk intensīvu slodzi, lēnām jāpierod pie slodzes no jauna.

 

 

Tuvojoties pavasarim, jāņem vērā, ka organisma minerālvielu un vitamīnu rezerves var būt izsmeltas pa garajiem, tumšajiem ziemas mēnešiem, tāpēc noteikti ir jāizvēlas sabalansēts un mikroelementiem bagāts uzturs, īpaši, ja nodarbojaties ar fiziskajām aktivitātēm. Arī muskuļiem un kauliem ir vajadzīgas barības vielas – D vitamīns, lai notiktu adekvāta kaulu minerālvielu vielmaiņa, magnijs, kalcijs – tie ir svarīgākie balsta kustību aparātam nepieciešami mikroelementi. 

 

 

KRC „Jaunķemeri” piedāvā dažādas veselības veicināšanas un medicīniskās rehabilitācijas programmas, kas var palīdzēt gan sagatavoties aktīvajai sezonai, gan savest kārtībā balsta kustību aparāta funkcionālo stāvokli, lai aktivitāšu veikšana būtu veselībai droša. 

 

 

Tāpat KRC „Jaunķemeri” sertificēti fizioterapeiti var palīdzēt ar konsultāciju, piedāvāt dažādas terapijas metodes – individuālu terapeitisko vingrošanu, kinezioloģisko teipošanu, slinga terapiju u.c., fizioterapeiti arī var izskaidrot slodzes dozēšanas pamatprincipus un sastādīt individuālu treniņu programmu.

 


Padomi fizisko aktivitāšu veikšanas uzsākšanai

 

 

  • Pirms nodarboties ar fiziskajām aktivitātēm, izvērtējiet savu pašsajūtu, novērtējiet, vai nav kāds fizisks diskomforts, galvas sāpes vai reiboņi – tādos gadījumos labāk fizisko nodarbi atlikt uz laiku, kad jutīsieties labāk
  • Vienmēr izvēlieties mērenu, ne pārāk ilgu fizisko aktivitāti, sākot no 20 līdz 40 minūtēm.
  • Ja izvēlaties fizisko aktivitāti ārā, izvērtējiet iecerēto maršrutu, pārliecinieties, ka nepastāv kādi šķēršļi, kas apgrūtinātu iecerēto nodarbi.
  • Vienmēr pielāgojiet savu apģērbu izvēlētajiem apstākļiem – darbojoties ārā, ģērbjaties atbilstoši laika apstākļiem, telpās - atbilstoši telpas temperatūrai.
  • Ieviesiet fizisko aktivitāti, sākot ar divām reizēm nedēļā, pakāpeniski to palieliniet līdz 3-4 reizēm nedēļā.
  • Pirms fizisko vingrinājumu izpildes obligāts nosacījums ir iesildīt visas locītavas ar vienkāršiem vingrinājumiem, kurus var iemācīt fizioterapeits.
  • Ja fizisko nodarbju laikā izjūtat sāpes, diskomfortu, spiediena sajūtu galvā, reiboni vai citas sūdzības, pārtrauciet nodarbi, līdz jūtaties labāk.
  • Reizi vai divas reizes gadā vēlams konsultēties ar fizioterapeitu, kas izvērtēs jūsu fizisko stāvokli, novērtēs fiziskās aktivitātes slodzi un apjomu un dos rekomendācijas tālākai sportošanai.
  • Laiku pa laikam izvērtējiet fizisko nodarbju labvēlīgo ietekmi uz savu veselību, izmaiņas izskatā, svara izmaiņas, pašsajūtas uzlabošanās, veselības stāvokļa (asinsspiediena, sirds darbības, cukura līmeņa asinīs u.c.) uzlabošanās – tas dos jums papildus stimulu un motivāciju darboties tālāk.
  • Nekad neatmetiet ar roku fiziskajai aktivitātei kopumā! Ja sākumā kaut kas neiet kā gribētos, svarīgākais ir izvēlēties sev tīkamāko un piemērotāko nodarbi – vai tā būtu nūjošana, pastaigas, nodarbības baseinā vai vingrošana zālē – atrodiet sev piemērotāko un iemīliet aktīvu dzīves veidu!

Iesaki ziņu draugiem:

Izsaki savu viedokli!
     Atpakaļ

atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:




Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA



 

  

  

   

 

  

 

ŠEIT VAR NOPIRKT

LAIKRAKSTA

ELEKTRONISKO VERSIJU

 

(pdf):



JAUNĀKAIS LAIKRAKSTS

Laikrakstu arhīvs

Kur abonēt 

Kur nopirkt